اطلاعات عمومی اطلاعات عمومی .

اطلاعات عمومی

مقایسه چیلر آبی و چیلر هوایی

چیلر آبی از پرکاربردترین سیستم تهویه مطبوع مرکزی میباشد. چیلر تراکمی آبی دارای راندمان و انتقال حرارت بالایی می باشد. چیلر تراکمی آبی قیمت مناسب تری نسبت به چیلرهای هوایی دارد. 

راهنمای انتخاب و خرید انواع چیلر تراکمی آبی


قلب سیستم تامین آب سرد سیستم های تبرید صنعتی و تهویه مطبوع با تامین دمای 7 تا 12 درجه سلسیوس است. (براساس نوع کاربرد و سیستم مورد نیاز) که عملکرد آنها بر اساس سیکل تبرید تراکمی است. وظیفه ی چیلر تراکمی آبی در صنعت تاسیسات تامین آب سرد سرمایش فن کویل ها و هواسازها میباشد.

مقایسه چیلرهای آبی و چیلرهای هوایی

راندمان چیلرهای آبی همواره بیشتر از چیلر هوایی است.
چیلرهای هوایی به آب نیازی نداردند اما چیلر های آبی به آب نیاز دارند.
طول عمر چیلر های هوایی بیشتر است
عدم رسوب در مدار خنک کننده درچیلر های هوایی
چگونگی سیکل تبرید در چیلر تراکمی آبی

عملکرد چیلر تراکمی بر مبنای سیکل تبرید تراکمی است و تجهیزات اصلی این سیکل عبارتند از اواپراتور، کمپرسور، کندانسور و شیر انبساطی (Expansion valve).
 نحوه ی کارکرد چیلر آبی

در چیلر آبی ابتدا گاز مبرد توسط کمپرسور متراکم و وارد پوسته (shell) کندانسور می گردد و در آنجا حرارت خود را به آب برج خنک کننده که درون کویل کندانسور جریان دارد منتقل می نماید و به مایع مبرد تبدیل می گردد، سپس فشار و سرعت مایع مبرد با عبور از شیر انبساط (Expansion Valve) کاهش یافته و بلافاصله وارد کویل اواپراتور گردیده و در نتیجه این کاهش فشار در اواپراتور عمل تبخیر مایع مبرد که عملی گرماگیر است، صورت می پذیرد. در نتیجه گرما گیر بودن تبخیر مایع مبرد به گاز درون کویل اواپراتور است که دمای آب داخل پوسته اواپراتور که همان آب جاری در سیستم تهویه مطبوع است تا اندازه دلخواه کاهش یافته و کاملا خنک گردیده و سپس توسط پمپ های سیرکولاتور وارد چرخه کویل آب سرد فن کویل ها و هواساز ها می گردد.از طرف دیگر گاز مبرد ناشی از تبخیر در اواپراتور بوسیله کمپرسور مکش گردیده و این سیکل تبرید ادامه می یابد.

نکات مهم در خرید چیلر آبی

توجه و دقت به اختلاف ظرفیت نامی (Nominal) و ظرفیت واقعی (Actual) چیلر
 به دمای طرح خارج تابستان در منطقه بهره برداری از چیلر دقت نموده
توجه به عوامل تعیین کننده درعملکرد ظرفیت واقعی چیلرتراکمی
توجه به کافی بودن سطوح تبادل حرارتی کندانسور و اواپراتور چیلر در ظرفیت اعلام شده چیلر مورد نظر ( طول، قطر و تعداد تیوب های مورد استفاده درکندانسور و اواپراتور) 
مزیت چیلر آبی نسبت به چیلر هوایی

بالاتر بودن راندمان
قابلیت کنترل دقیق روی دمای آب خروجی کندانسور چیلر آبی
هزینه ی خرید اولیه کمتر
 مصرف برق کمتر
امکان خدمات و سرویس بهتر و بیشتر توسط سرویس کاران
و غیره


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۰۴:۴۳:۱۱ توسط:sani موضوع: نظرات (0)